مقالات

مواد مورد استفاده در ریخته گری

ریخته گری به طور گسترده به عنوان فرآیند تبدیل یک ماده به شکلی خاص با استفاده از یک قالب تعریف می شود و ریخته گری فلز از انواع مواد ریخته گری و فلزات برای ایجاد محصول نهایی قالب گیری استفاده می کند و قدمت آن به هزاران سال قبل می رسد.

برخی از فرآیندهای ریخته‌گری فلزات و موادی که برای ریخته‌گری در زمان‌های قدیم استفاده می‌شد، امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد ریخته گری فلزی قابل اعتماد و مؤثر متعددی وجود دارد که برای مقاصد صنعتی استفاده می شود. متداول ترین منابع مورد استفاده عبارتند از:

آهن خاکستری
آهن انعطاف پذیر
آلومینیوم
فولاد
فلز مس
فلز روی
ریخته گری آهن خاکستری

آهن خاکستری یکی از پرکاربردترین مواد ریخته گری در تولیدات صنعتی است. این ماده که بخش بزرگی از بازارهای عرضه ریخته گری را به خود اختصاص می دهد، ماده ای قوی و همه کاره است. آهن خاکستری را می توان به راحتی ماشین کاری کرد، کیفیت آن را بدون استفاده از روش های مخرب آزمایش کرد، برای برآوردن نیازهای کاربردی خاص فرموله شد و در حجم های بالا مقرون به صرفه است. برای کاربردهای مختلف، از جمله مواردی که نیاز دارند، مناسب است:

کنترل میرایی یا ارتعاش
نسبت های استحکام به وزن بالا پایداری
ابعادی
ریخته گری چدن داکتیل

برای فرآیندهایی که به استحکام بیشتری نسبت به ریخته گری آهن خاکستری نیاز دارند، ریخته گری چدن داکتیل ممکن است جایگزین مفیدی باشد. آهن داکتیل دارای ویژگی های مشابهی با آهن خاکستری است و بنابراین دارای بسیاری از مزایای مشابه است. با این حال، چدن داکتیل با ریخته گری آهن خاکستری به روش های زیر متفاوت است:

امتیاز شما به محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *